Wydział Elektryczny

Opis projektu

naglowek.jpg

W ramach projektu prowadzone będą prace naukowo-badawcze zmierzające do wdrożenia nowatorskich energooszczędnych elektrycznych układów napędowych. Rozpatrywane będą przede wszystkim napędy do pomp i wentylatorów kopalnianych. Badania będą prowadzone z myślą o zastąpieniu dotychczasowych układów napędowych z silnikami indukcyjnymi o niezadowalającej sprawności, układami z energooszczędnymi silnikami o magnesach trwałych, nazywanych silnikami magnetoelektrycznymi. Poszukiwane będą nowe oryginalne struktury silników magnetoelektrycznymi i nowe energooszczędne układy sterowania napędami z tymi silnikami. Rozpatrywane będą silniki o różnorodnej strukturze obwodu magnetycznego, np.

  1. silniki o strukturze odpowiadającej maszynom z biegunami wpisywanymi,
  2. silniki o magnesach hybrydowych złożonych z silniejszych magnesów utworzonych metodą spiekania i dielektromagnesów,
  3. silniki o kompaktowym wirniku hybrydowym, wykonanym z trzech typów materiałów proszkowych (dielektromagnetyku miękkiego pełniącego rolę ferromagnetycznego rdzenia, materiału magnetycznie twardego i materiału z domieszkami przewodzącymi, tak uformowanego, aby indukowane w układzie prądy wznieciły asynchroniczny moment rozruchowy).

W ramach projektu prowadzone będą też badania nad optymalizacją napędów z silnikami o znanych strukturach, ale zbudowanych z nowych materiałów magnetycznych i izolacyjnych.
Przy opracowywaniu energooszczędnych układów napędowych prowadzone będą badania w strategicznych kierunkach, a mianowicie badania nad nowymi materiałami i badania nad nowymi metodami obliczeniowymi, pozwalającymi na wiarygodne zoptymalizowanie konstrukcji. Dzięki zastosowaniu nowych materiałów będzie można stworzyć nowe oryginalne struktury maszyn elektrycznych i nowe energoelektroniczne układy zasilające. W związku z tym w Projekcie dużą uwagę poświęcono pracom związanym z poszukiwaniem nowatorskich konstrukcji.

7b.jpg


Całość badań zawarta jest w 11 zadaniach naukowych: 

  1. analiza wymagań stawianych napędom wentylatorów i pomp pracujących w kopalniach;
  2. opracowanie bazy wiedzy o napędach kopalnianych;
  3. badanie materiałów magnetycznych przeznaczonych na obwody magnetyczne ze szczególnym uwzględnieniem narażeń występujących w napędach wentylatorów i pomp w warunkach kopalnianych; 
  4. opracowanie metod wytwarzania i badania układów hybrydowych przeznaczonych na obwody magnetyczne;
  5. opracowanie i badanie spoiw do materiałów magnetycznych i specjalizowanych środków zabezpieczających, izolacyjnych do uzwojeń i obwodów magnetycznych; 
  6. opracowanie i badanie nowych struktur maszyn magnetoelektrycznych dostosowanych do wymagań napędów kopalnianych; 
  7. opracowanie polowych algorytmów projektowania energooszczędnych silników do napędu pomp i wentylatorów; 
  8. wykonanie obliczeń projektowych i optymalizacyjnych serii prototypów silników; 
  9. opracowanie projektów układów sterujących; 
  10. opracowanie technologii wykonania prototypów silników; 
  11. badanie i ocena parametrów funkcjonalnych modeli prototypów układów napędowych.

Badania zostaną zakończone opracowaniami pozwalającymi na wdrożenie do produkcji nowych energooszczędnych napędów. Zostaną wykonane i przebadane w warunkach kopalnianych modele układów napędowych.

Politechnika Wrocławska © 2024

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję