I NAGRODA PREZESA RADY MINISTRÓW
ZA OSIĄGNIĘCIE NAUKOWO-TECHNICZNE
"ENERGOOSZCZĘDNE SILNIKI SYNCHRONICZNE WZBUDZANE MAGNESAMI TRWAŁYMI"
Dr hab. inż. Jan Zawilak , prof. PWr (Kierownik zespołu badawczego)
(Politechnika Wrocławska, Wydział Elektryczny, Katedra Maszyn, Napędów i Pomiarów Elektrycznych)
wraz z ZESPOŁEM:
- mgr inż. Ryszard Biernacki (KGHM Polska Miedź S.A.)
- mgr inż. Andrzej Herbut (KGHM Polska Miedź S.A.)
- mgr inż. Jarosław Kuźniar (KGHM Polska Miedź S.A.)
- inż. Marek Witek (Spółka Restrukturyzacji Kopalń, Sp. A. w Bytomiu Oddział w Zabrzu, KWK „Makoszowy„)
- dr inż. Tomasz Zawilak (Politechnika Wrocławska, Wydział Elektryczny, Katedra Maszyn, Napędów i Pomiarów Elektrycznych)
został laureatem Nagrody Prezesa Rady Ministrów.
Otrzymał pierwszą nagrodę za osiągnięcia naukowo-techniczne za projekt
"Energooszczędne silniki synchroniczne wzbudzane magnesami trwałymi".
Przedmiotem nagrodzonego osiągnięcia jest opracowanie energooszczędnych siników synchronicznych wzbudzanych magnesami trwałymi. Istotną korzyścią stosowania magnesów trwałych jest wyeliminowanie strat związanych z wytworzeniem pola magnetycznego w wirniku, co powoduje zwiększenie sprawności silnika.
Metoda projektowania polegała na numerycznym, wielowariantowym, badaniu rozkładu pola magnetycznego i na tej podstawie wyborze wariantu o najmniejszych zawartościach harmonicznych przestrzennych tego pola, minimalnym momencie zaczepowym oraz maksymalnych parametrach energetycznych.
Zespół prof. J. Zawilaka od wielu lat opracowuje, rozwija i wdraża do praktyki przemysłowej oryginalne koncepcje modernizacji napędów elektrycznych dużej mocy w przemyśle wydobywczym. Opracował metodę projektowania magnetowodów silników z magnesami trwałymi umieszczonymi w żłobkach wirników. Zaprojektowano i wdrożono do praktyki przemysłowej konstrukcje maszyn elektrycznych w pełnym zakresie mocy znamionowych od 0,75; 140; 160; 250 do 1250 kW. Bardzo interesująca jest konstrukcja wolnoobrotowego silnika o mocy znamionowej 1250 kW i prędkości obrotowej 187,5 obr/min. napędzającego młyn kulowy w przeróbce rudy miedzi.
Modernizując wzbudzenie magnesami trwałymi silników synchronicznych uzyskano znaczne oszczędności energii elektrycznej układów napędowych. Potwierdzają to dane eksploatacyjne pracy silników w zakładach przemysłowych współpracujących z Zespołem Politechniki Wrocławskiej: Fabryki Silników elektrycznych BESEL, Kopalni Węgla Kamiennego Sośnica-Makoszowy i KGHM Polska Miedź S.A. Oddziałach: ZG Rudna, ZG Polkowice-Sieroszowice oraz Zakładach Wzbogacania Rudy.
Więcej na ten temat na stronie "Pryzmatu".
SERDECZNIE GRATULUJEMY