Logowanie

 

Wydział Elektryczny

I Nagroda Prezesa Rady Ministrów za osiągnięcie naukowo-techniczne "Energooszczędne silniki synchroniczne wzbudzane magnesami trwałymi"

Data: 09.08.2016 Kategoria: Wydział

Wpis może zawierać nieaktualne dane.

I NAGRODA PREZESA RADY MINISTRÓW

ZA OSIĄGNIĘCIE NAUKOWO-TECHNICZNE

"ENERGOOSZCZĘDNE SILNIKI SYNCHRONICZNE WZBUDZANE MAGNESAMI TRWAŁYMI"

Dr hab. inż. Jan Zawilak , prof. PWr (Kierownik zespołu badawczego)
(Politechnika Wrocławska, Wydział Elektryczny, Katedra Maszyn, Napędów i Pomiarów Elektrycznych)

wraz z ZESPOŁEM:


- mgr inż. Ryszard Biernacki (KGHM Polska Miedź S.A.)
- mgr inż. Andrzej Herbut (KGHM Polska Miedź S.A.)
- mgr inż. Jarosław Kuźniar (KGHM Polska Miedź S.A.)
- inż. Marek Witek (Spółka Restrukturyzacji Kopalń, Sp. A. w Bytomiu Oddział w Zabrzu, KWK „Makoszowy„)
- dr inż. Tomasz Zawilak (Politechnika Wrocławska, Wydział Elektryczny, Katedra Maszyn, Napędów i Pomiarów Elektrycznych)


został laureatem Nagrody Prezesa Rady Ministrów.


Otrzymał pierwszą nagrodę za osiągnięcia naukowo-techniczne za projekt

"Energooszczędne silniki synchroniczne wzbudzane magnesami trwałymi".


Przedmiotem nagrodzonego osiągnięcia jest opracowanie energooszczędnych siników synchronicznych wzbudzanych magnesami trwałymi. Istotną korzyścią stosowania magnesów trwałych jest wyeliminowanie strat związanych z wytworzeniem pola magnetycznego w wirniku, co powoduje zwiększenie sprawności silnika.


Metoda projektowania polegała na numerycznym, wielowariantowym, badaniu rozkładu pola magnetycznego i na tej podstawie wyborze wariantu o najmniejszych zawartościach harmonicznych przestrzennych tego pola, minimalnym momencie zaczepowym oraz maksymalnych parametrach energetycznych.


Zespół prof. J. Zawilaka od wielu lat opracowuje, rozwija i wdraża do praktyki przemysłowej oryginalne koncepcje modernizacji napędów elektrycznych dużej mocy w przemyśle wydobywczym. Opracował metodę projektowania magnetowodów silników z magnesami trwałymi umieszczonymi w żłobkach wirników. Zaprojektowano i wdrożono do praktyki przemysłowej konstrukcje maszyn elektrycznych w pełnym zakresie mocy znamionowych od 0,75; 140; 160; 250 do 1250 kW. Bardzo interesująca jest konstrukcja wolnoobrotowego silnika o mocy znamionowej 1250 kW i prędkości obrotowej 187,5 obr/min. napędzającego młyn kulowy w przeróbce rudy miedzi.


Modernizując wzbudzenie magnesami trwałymi silników synchronicznych uzyskano znaczne oszczędności energii elektrycznej układów napędowych. Potwierdzają to dane eksploatacyjne pracy silników w zakładach przemysłowych współpracujących z Zespołem Politechniki Wrocławskiej: Fabryki Silników elektrycznych BESEL, Kopalni Węgla Kamiennego Sośnica-Makoszowy i KGHM Polska Miedź S.A. Oddziałach: ZG Rudna, ZG Polkowice-Sieroszowice oraz Zakładach Wzbogacania Rudy.

Więcej na ten temat na stronie "Pryzmatu".

SERDECZNIE GRATULUJEMY

Politechnika Wrocławska © 2024

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję